Kategorie
Uncategorized

Barwy i kolory w modzie

Temat barw i kolorów to bardzo szeroki i skomplikowany temat. Ludzkie oko rozróżnia 160 kolorów i 600000 odcieni. Oprócz tego kolory dzielimy na ciepłe, do których zaliczamy czerwony, pomarańczowy, żółty, brązowy i beżowy oraz zimne np. granatowy, niebieski, fioletowy i zielony. Kolory w modzie to jeszcze bardziej skomplikowana sprawa, dlatego też powstało tzw. koło barw, które jest dla nas przewodnikiem po kolorach i odcieniach. Kolor w modzie to podstawowy wyznacznik trendów i stylizacji. Warto znać reguły i zasady jak łączyć kolory, aby powstały zestawy ubraniowe na każdą porę roku, odpowiednie do okoliczności i zgodne z trendami sezonu. Najprościej przy łączeniu i doborze koloru w stylizacji jest posługiwanie się kołem barw. Znajduje się tam większość popularnych w modzie kolorów i odcieni, można z niego korzystać na kilka sposobów. Pierwszy to połączenie kontrastowe -wybieramy kolory znajdujące się naprzeciw siebie np. czerwony i zielony lub żółty i granatowy. Drugi sposób to bardziej stonowane połączenie czyli barwy sąsiadujące obok siebie na kole np. niebieski i zielony lub granat i fiolet. Następnym sposobem to łączenie kilku odcieni jednej barwy-tworzymy wtedy tzw. „total look”. Są jednak kolory i podstawowe zasady, które wpisały się w tworzenie stylizacji modowych, mianowicie – ubrania w kolorystyce ciemnej a zarazem chłodnej np. granat, czerń, bordo i zieleń potrafią optycznie wyszczuplić sylwetkę. Panuje również zasada przypisywania kolorów, kolorów pasujących do siebie, oto przykład: czerwień łączymy najczęściej z bielą i czernią, ale także z fioletem, granatem, szarością i zielenią również różem. Jednak istnieje szkoła aby kolory ubrań dobierać do typu urody. Wyróżniamy cztery podstawowe typy urody: wiosna ,lato, jesień, zima. I tak w ostatnich latach styliści poddają klienta analizie w wyniku czego otrzymuje on gotową paletę kolorów według której robi zakupy. Wiosna charakteryzuje się jasną cerą, blond włosami i niebieskimi oczami – do tego typu urody pasują kolory intensywne : czerwień, pomarańcz zieleń i błękit. Lato to brązowe włosy, piwne oczy oraz delikatna cera- będzie dobrze prezentować się w szarości, fiolecie i błękicie. Natomiast typ urody -jesień czyli rude włosy, piwne lub zielone oczy – będą podkreślone mocną zielenią i czernią.Za to zima to czarne włosy, piwne oczy i ciemna cera, dobrze wyglądać będzie w czerwieni, czerni, granacie ,graficie i fiolecie. Następną zasadą w łączeniu kolorów jest aby nie przesadzać-starajmy się ograniczać do trzech barw. Pilnować aby nasycenie barw było w podobnej tonacji np. pastele łączymy z pastelami a kolory bardzo wyraziste i nasycone na przykład tzw. „neony” źle wyglądają z pastelami lub barwami rozmytymi. Kolejną regułą jaką trzeba przyjąć w poczet wiedzy, którą musimy się sugerować przy doborze kolorystyki w stylizacji są pory roku – sezony (wiosenny, letni, jesienny i zimowy).W rytmie sezonów kolor odgrywa szczególną rolę, ponieważ musi się zmierzyć z temperaturą powietrza, natężeniem światła ale również może wpływać na nasze samopoczucie i nastrój .W sezonie wiosennym i letnim nosimy głównie lekkie pastele, natomiast w sezonie jesiennym i zimowym przeważnie ciepłe kolory ,które doskonale się prezentują na grubszych tkaninach. Oczywiście spora grupa kolorystyczna jest wykorzystywana przez cały rok. Obecnie inaczej patrzy się na kolory, które dobieramy bardziej intuicyjnie, aczkolwiek kolory symbolizują uczucia i odpowiadają za wymianę informacji z otoczeniem, wysyłają sygnały innym o sposobie bycia – np. kolor czerwony – kojarzony jest z emocjami a zielony z harmonią, pomarańczowy zaś jest bardzo energetyczną barwą. Główną rolę w symbolice kolorów odgrywa biel i czerń. Pierwszej barwie przypisuje się niewinność i czystość dlatego też jest to kolor przypisany ceremoniom ślubnym i pannom młodym. Czerń to kolor złych emocji, to barwa żałobna, jednak bardzo poważna i dostojna. Mitem jest że, w czerni możemy pokazać się wszędzie. Już od samych narodzin przypisujemy kolor – dla dziewczynki różowy, dla chłopca zaś niebieski.
W późniejszym życiu kobiety okrywają się pastelami zaś mężczyźni ciemnymi i zdecydowanymi barwami. Kolory mają znaczenie w reklamie, w psychologii i marketingu. Badania mówią że, kobiety nie lubią szarości, brązu i pomarańczowego. Lubią za to zielony, fioletowy i niebieski. Kolor różowy nie jest dla pań atrakcyjny. Mężczyźni nie lubią fioletu, pomarańczowego i brązowego, natomiast wybierają
zielony,niebieski i czarny.Jeśli chodzi o widzenie kolorów przez kobiety i mężczyzn to jest zupełnie różne.Panie postrzegają jeden
kolor w kilku odcieniach i nazywają je np. zieleń-jako seledynowy,malachitowy,szmaragdowy ,morski itd.,a panowie jako zielony.
Najwięcej problemów w łączeniu kolorów sprawia mężczyznom,dlatego panowie kierują się najczęściej trzema zasadami z poradników dla
mężczyzn-pierwsza to jeden kolor,różne odcienie np. granatowy garnitur,błękitna koszula i niebieski krawat.Druga zasada to-jeden
dominujący kolor np.grafitowy garnitur,biała koszula i bordowy krawat.Trzecia zasada to kolory ziemi np.brązowy garnitur,szara
koszula i krawat w ciemnej zieleni.Te trzy podstawowe zasady nie pozwolą na popełnienie błędu.Jednak moda to dziedzina,która
zachęca nas do eksperymentowania paletą barw i kolorów,moda to w końcu zabawa polegająca również na łączeniu kolorów,która
powinna sprawiać nam przyjemność.